РУС | УКР | ENG
В.В. Верещагин

      Збірка робіт Василя Васильовича Верещагина (1842-1904) є однією з найбагатших монографічних колекцій музею.  В своїй творчості, основною темою якої була війна, Верещагин, як і його сучасники, прагнув об'єктивного відтворення життя, що пройнятого оголеним нервом правди, гостротою почуттів. Мандрівник, публіцист, художник-баталіст, що перебував постійно на передньому краї, Верещагин часто ставав очевидцем і учасником подій, яким присвячував потім свої роботи. Робив замальовки, невеликі етюди писав просто на полях боїв. Художник і загинув, як воїн, перебуваючи на борту панцерника "Петропавловськ", який підірвався на японській міні поблизу Порт-Артура 1904 року. Верещагин не був художником-баталістом в класичному, традиційному розумінні. Він зображав не блиск парадів і перемог, а злий бік війни, її жорстокість і нелюдськість.  

      Подіям з російсько-турецької війни 1877-1878 років, що проходила під знаком звільнення слов'ян на Балканах, присвячено немало творів, які можна прилучити до Балканської серії. Це, як завжди у Верещагина, своєрідний літопис подій: "Чата в Балканах", "Шпигун", "Чата на Дунаї", "Два шуліки", а також ціла серія невеликих живописних етюдів.

    Одним з найзначніших полотен у збірці музею є твір "Переможці. Мародери" (1878-1879), присвячений битві поблизу болгарської фортеці Телиш, де полк російських стрільців, зазнавши поразки, змушений був сквапливо відступити, залишивши на полі бою поранених і вбитих, яких взяли на глум турецькі бійці. Картина настільки переконлива, що сприймається майже як документальна. Художник відбив несторонничий бык війни, що призводить до розпалювання в людині найниціших інстинктів.

      Верещагин побував у багатьох країнах, звідки привозив величезну кількість картин і етюдів. В колекції музею є велика збірка етюдів, створених під час поїздок Індією: "В Гімалаях. Гора Канчинджунга", "Лама так званої червоної секти в повному уборі", "Кулі (носильник)", "Совар - урядовий посланець". Твори втілили безпосередні враження художника від своєрідної природи, пам'яток архітектури цієї країни, її колоритного побуту і народних типів.

      В коллекції творів Верещагина велика кількість графичних робіт. Свого часу майже всі малюнки І. Терещенко придбав безпосередньо в автора у спеціально укладеній і підібраній ним серії.

Анонс
Виставки
© Київський музей російського мистецтва. Всі права ЗАХИЩЕНІ